Naše první letní dovolená v Bad Gastein - inspirujte se

Přečtěte si, jak jsme prožili dovolenou den po dni. Můžete se inspirovat námi vyzkoušenými výlety a aktivitami po údolí Gastein. Ke všem výletům přikládáme několik fotek ve fotogalerii níže.

Začátkem července 2011 jsme v údolí Gastein prožili krásnou dovolenou. Počasí nám přálo a pořídili jsme spoustu krásných fotografií. Vyjeli jsme v pátek po obědě z Brna, do Bad Gastein jsme přijeli večer a děti většinu cesty prospaly. Cesta je zcela pohodová a jednoduchá, jede se prakticky celou cestu po dálnici.

1. den, Elisabeth Promenade a Lázeňský park v Bad Hofgastein

Autem jsme se přiblížili na parkoviště v centru Bad Gastein. Parkoviště je schované za nádražím, odbočka je od čerpací stanice Shell doleva pod mostem. Z parkoviště už vede značená cesta po pravém břehu potoka proti proudu značená jako Elisabeth Promenade. Je to pohodová cesta podél řeky až do vesničky Bockstein, kde se nachází Montanmuseum. Se Salzburskou kartou máte vstup zdarma. Uvidíte jak se kdysi žilo a pracovalo v horách. Zpět se vydáte stejnou cestou. Jedna cesta trvá hodinu. V Bad Gastein jsme si dali výbornou kávu a štrúdl (závin) v pekárně naproti nádraží. Odpoledne jsme se vydali autem do městečka Bad Hofgastein. Parkování je jednoduché přímo na hlavním parkovišti k lyžařskému areálu Schlossalm a jako všechna centrální parkoviště v Bad Gastein je zdarma. V centru města je úžasný lázeňský park s jezírky. Od parkoviště se vydáte směrem do centra, park je vedle lázní Alpentherme a podél řeky. Děti se proběhly, nakrmili jsme kačeny, pozorovali ryby na hladině jezírka a prošli všechny fontány v parku. V centru jsme si dali dobrou zmrzlinu v cukrárně naproti parku. Před odjezdem jsme ještě stihli dětské hřiště u parkoviště, je schované vedle fotbalového hřiště s umělým povrchem a je zde i kurt na beachvolleyball pro veřejnost.

2. den, Achenpromenade a Via Aurea (Angertal)

Ani druhý den nebylo počasí ideální, takže volíme jistotu údolí a pohodu před výletem do hor. Achenpromenade je cesta kolem potoka, která vede napříč celým údolím. My jsme sjeli autem k jezeru mezi Bad Gastein a Bad Hofgastein, hned první odbočka vpravo z hlavní  silnice na Bad Hofgastein, značeno jako Badesee. Parkoviště pro návštěvníky jezera je zdarma. Přesto, že jsou v údolí troje termální lázně, těší se jezero velké oblibě a při teplém počasí se zde koupe hodně místních i turistů (jak jsme se přesvědčili v dalších dnech). Od jezera vede více značených tras, my jsme se vydali směrem zpátky do Bad Gastein k hotelu Europaischer Hof, které je dějištěm světového turnaje WTA Gastein Ladies. Prohlédli jsme si luxusní hotel i areál a vrátili jsme se zpět stejnou cestou. Procházka okolo golfového hřiště a stájí se závodními koni trvá necelou hodinu, takže je to pohodový program na dopoledne. Odpoledne jsme se vypravili autem do údolí Angertal, z hlavní silnice na Bad Hofgastein je značena odbočka z kruhového objezdu. Parkujeme u lyžařského areálu, už jsme vysoko, zhruba 1300 m. Značená trasa Via Aurea nás vede podél potoka údolím, kde se v minulosti rýžovalo zlato. Cesta nás dovedla až na konec údolí do Montanmuzeum Angertal, kde je možno si prohlédnout expozice o historii a přírodě v údolí. Cestou zpět se stavujeme v areálu, kde si mohou děti vyzkoušet rýžování zlata. Máme štěstí zlato se rýžuje každou neděli a středu. Stojí 6 euro a najít pár zlomků cenného kovu může každý, kdo ví jak na to. Dětem pomohl pán, který atrakci provozuje, a tak opravdu našly pár zlomků, které máme nyní ve zkumavce doma. Potom si děti pohrály na hřišti a vrátili jsme se zpět.

3. den, Sportgastein a Alpentherme

Údolí Sportgastein bylo to nejlepší, co jsme s dětmi prožili. Široké údolí do kterého vede aplská silnice je pro děti opravdovým rájem. Protéká tudy potůček a najdete zde mnoho salaší s domácími zvířaty. Výhledy na okolní hory jsou skvostné, tady se musí líbit každému. Autem se sem dostanete když pojedete směrem na Bosckstein, silnice je značena. Zaplacení mýtného nebudete ani na okamžik litovat. Můžete sem dojet i autobusem, dojít pěšky nebo na kole, s malými dětmi není však jiná volba než auto i proto, abychom si údolí pořádně užili. Děti mají po údolí volný pohyb, nevedou tudy žádné cesty pro auta a cesty jsou pohodové i pro kočárky a je stále se na co dívat: pasoucí se krávy a koně, kozy, prasata, králíčci, ovce, to vše najdete na salaších. Ochutnat můžete místní speciality, sýry, špek, mléko, smetanu a cestou potkáte i dětské hřiště. A ti kdo zde nejsou s dětmi si jistě vyberou některou z náročnějších tras do okolních kopců, např. na jezera Bochartsee. Odpoledne jsme vyrazili do termálních lázních Alpentherme v Bad Hogfastein. Se Salzburskou kartou máme vstup na 4 hodiny zdarma. Krásně jsme se osvěžili, byl to první den, kdy bylo opravdu teplo.

4. den, výlety na kole a minigolf

Dopoledne bylo pro děti odpočinkové, dívaly se na pohádky a hrály si. My s manželem jsme se prostřídali na kole. Manžel se vydal na Graukogel, do střední stanice a já jsem se po jeho návratu vydala do údolí Kotchachtal. Musím říct, že kromě rodinné stezky, která vede údolím podél řeky není v údolí Gastein lehká trasa na kola, jsou to samé kopce a kopečky a bez předchozího tréninku si to neužijete. Opoledne jsme se na přání dětí vydali na minigolf v Bad Hofgastein. Pokud  hrajete rádi, vyzkoušejte, je jiný než-li u nás a areál je moc pěkný, pro děti je zde pískoviště a houpačky. Cestou zpátky jsme se zastavili v obchodu s horskými minerály.

5.den, Schlossalm a Solar Bad

Tento den byl nejnáročnější. Počasí jako vymalované, a tak se vydáváme lanovkou na vrcholky. Volíme cestu autem do Bad Hofgastein a pokračujeme na lanovku do stanice Schlossalm. Dětem se lanovka líbí. V horní stanici je krásné dětské hřiště s úžasnou skluzavkou. Naproti jsou trampolíny, vše zdarma. Blízko je jezero okolo kterého vedou trasy s různými stupni náročnosti, můžete se vydat prozkoumat skalní útvary, které připomínají zvířata, tzv. Almorama. Když jsme se pokochali, vydáváme se serpentýnami dolů do střední stanice lanovky. Cesta je krásná, ale pro děti dlouhá. Konečně jsme ve střední stanici u restaurace Aeroplan, mají zde zrovna štěňata a tak jsou děti opět šťastné. Dáváme si palačinky, pivo, kávu a lanovkou jsme za pár chvilek opět dole na parkovišti. Cestu z vrcholu až dolů nedoporučujeme, je to strmá cesta a velmi náročná, byť jdete z kopce dolů i nás už bolela kolena. Z Bad Hofgastein se vracíme do první vesničky v údolí, Dorfgastein, kde jsou Solární lázně. Užíváme si tobogánu, koupání i plavání. Večer jsme příjemně unavení, děti rychle spí a my se díváme na film, máme v bytě tolik filmů, že by vystačily na tři týdny dovolené a jeden lepší než druhý. Díky Salzburské kartě jsme měli lanovku i lázně zdarma.

6. den, Fulseck - Spiegelsee

Autem se vracíme do Dorfgastein, odkud se lanovkou vyvezeme na vrcholek Fulseck, díky salzburské kartě zdarma. Na vcholku je pěkný výhled na hřebeny hor a pro zdatné turisty krásné možnosti na výlety, hřebenovka na Kreuzkogel (výškový rozdíl 100 m, cca 1 hodina) nebo k jezerům Paar Seen, kde se dá i rybařit (lístek je třeba pořídi předem, viz. http://www.bad-gastein.cz/aktivita/22-rybareni). S dětmi máme v plánu relaxační oázu u jezera Spiegelsee. Vede k němu pohodová ani ne příliš prudká cesta. U jezera se opravdu bavíme, bosýma nohama lze přejít po cestě na dně jezera vysypané oblázky, po břehu jezera jsou různé chodníčky, zábava především pro děti. Odpočinout si můžete na lehátcích kolem jezera. Máme hlad, a tak se vydáváme na salaš Wengeralm těsně u střední stanice lanovky. Je to krásná salaš v vodními jezírky a potůčkem pro děti, trampolínami a hřištěm s houpačkami. Objednáváme si místní specility na dřevěném prkénku a zažíváme opravdovou pohodičku. Ze střední stanice je vracíme poslední lanovkou zpět do údolí.

7.den, Reitlpromenade, tenis

Tento den jsme opravdu unavení a ošlehaní horským sluncem, odpočíváme. Procházkou se vydáváme do centra Bad Gastein po Reitlpromenade, což je chodník značený přímo od domu. Za 20 minut jsme u vodopádu. Tento obrovský vodopád protéká centrem města přímo mezi domy. Díváme se, fotíme se. Zastavujeme se na zmrzlinu v cukrárně Sissi a jdeme nakrmit rybičky do jezírka u parkoviště. Zastavíme se ještě na dětské hřišti naproti hotelu Bellevue, děti si hrají, hřiště je malé, ale zábavné. Zpátky se vracíme stejnou cestou. Odpoledne odpočíváme a vyrážíme na tenis do klubu Weiss und Blau v Bad Hofgastein, který je přímo u parkoviště ke stanici na Schlossalm.

8. den, Kotchachtal, Felsentherme

Nabrali jsem síly a máme chuť na náročnější program. Přímo od domu vede pohodová cesta značená jako Kotchachtal, což je krásné údolí s výletním místem Prossau. Chodníky pro lázeňské hosty kousek za domem jsou opravdu překrásné, upravené a pohodové. Značeno je spousta tras. Za hodinu jsme u Hotelu Gruner Baum v údolí Kotchachtal. Cestou potkáváme ovce a koně. Cesta do Prossau vede lesem a mírně stoupá, v poslední části je už dost prudká. Obědváme v restauraci v Prossau a vracíme se stejnou cestou zpět. Tento výlet je opravdu náročný, děti jsou unavené. Večer jdeme do lázní v Bad Gastein, Felsentherme. Tyto lázně se nám líbí nejvíce, jsou poklidné, je zde méně lidí než v Bad Hofgastein a skvělý tobogán. Také bazénky venku se nám líbí, nabízí spoustu míst k relaxaci. Se salzburskou kartou jsme tady zadarmo. Dáváme si zmrzlinu na terase a litujeme, že je to náš poslední den. Tolik jsme toho ještě nestihli. Např. Liechtensteinklamm, soutěsky s vodopády u městečka Pongau, Gaisterberg u městečka Alpendorf (zábavný park pro děti), hrad Werfen s ledovcovou jeskyní, Grossglockner (ve vedlejším údolí), in-line brusle v Zell am See, Graukogel (vrchol přímo u našeho domu), Stubnerkogel a visutý most (lanovka u nádraží), a desítky dalších cest....